حافظه پایدار و قابل حمل هارد اکسترنال و کارت حافظه SD

میدونی هارد اکسترنال چیه ؟

هارد اکسترنال بخشی از تجهیزات جانبی رایانه است که حجم و فضای ذخیره سازی اضافی در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع این گجت، یک هارد دیسک خارجی قابل‌حمل برای ذخیره کردن فایل‌های چند دستگاه مختلف است.

محاله عکاس یا فیلمبردار باشی و اهمیت خرید هارد اکسترنال یا کارت حافظه رو دست کم بگیری.خب باید بگم اگر دوربین خوبی داشته باشی و عکس و فیلم هات کیفیت بالایی داشته باشن، فایل ها حجم بالایی دارن و حافظه داخلی دوربین برات کافی نیست البته باید بگم به عنوان یه راه حل موقتی و کوتاه مدت میتونی روی کارت حافظه حساب کنی ولی خب باید برای ذخیره تمام فایل هات یه هارد اکسترنال با حجم بالا داشته باشی تا خیالت راحت باشه.خب باید بگم هارد های جدید کاملا کوچیک و جمع و جور هستن و حملشون خیلی راحته، تو جیب های کوله پشتی یا کیف دوربین جا میشه و میتونی اطلاعات و فایل هات رو همیشه همراهت داشته باشی.
ممکنه برای خرید هارد اکسترنال با شنیدن قابلیت های مختلفی که دارن سردرگم بشی و البته قیمت هارد اکسترنال با توجه به برند و حجمی که دارن متفاوته تو این مقاله همراهم باش تا نکات مهمی که باید بدونی رو بهت بگم و تو این راه کمکت کنم. ممنون میشم این مقاله رو بخونی و نظرتو بهم بگی.

کاربرد هارد اکسترنال رو میدونی؟

اگر موقع عکاسی و فیلمبرداری می خوای اخرین کیفیت رو ثبت کنی قطعا فایلهات حجم زیادی دارن و به زودی با مشکل کمبود حافظه مواجه میشی.پس برای حل این مشکل باید تجهیزات ذخیره سازی تهیه کنی یا چند تا وسیله اضافه کنی مثل کارت حافظه، هارد با حجم بالا و  فلش مموری البته باید خیلی مراقبشون باشی و یه جیب برای حمل اونها تو کیف دوربینت در نظر بگیری.
باید بگم ظرفیت و حجم بالای هارد اکسترنال نسبت به فلش مموری یا کارت حافظه یکی از بزرگترین مزیت های اون بحساب میاد و هر عکاس و فیلمبرداری واقعا بهش نیاز داره.
وقتی برای تصویربرداری از یک پروژه یا فیلمبرداری از مراسم عروسی میری باید کاملا مجهز باشی چون ممکنه تعداد عکس ها یا برداشت هر فیلم بیشتر از اون چیزی که تو ذهنته بشه و اونجاس که اگر به اندازه کافی هارد یا حافظه همراهت نباشه تو دردسر میوفتی.
هاردهای جدید با فناوری SSD ساخته می شن و سرعت فوق العاده ای تو خوندن اطلاعات و انتقال آنها دارند و می تونن خیلی سریع اطلاعات رو در اختیار شما بزارن. راستی برای خرید هارد باید با آگاهی کامل تصمیم بگیری تا با انتخاب هارد اکسترنال ارزان بعدا دچار مشکل نشی.

5 مدل از بهترین هارد اکسترنال های موجود در بازار


هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD770G :

طراحی جذاب از نقاط قوت برند ای دیتا است که هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD770G هم از این قاعده مستثنی نیست. البته باید گفت که زیبایی تنها ملاک قرار گرفتن این محصول در لیست بهترین هارد اکسترنال بر اساس بودجه و ظرفیت نیست و مقاومت بسیار بالایی در برابر گردوغبار و ضربه هم از دیگر مزایای این محصول است.

در بسته‌بندی این محصول یک کابل USB 3.2 Gen1 وجود دارد که منجر به افزایش سرعت انتقال اطلاعات آن نسبت به نسل‌های قبلی شده است.

  • وزن 270 گرمی
  • مقاومت در برابر گردوغبار
  • دارای چراغ RGB و نشانگر LED
  • نوع اتصال باسیم
  • قیمت: 2260000 تا 3000000 تومان

هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro :

وزن کم این محصول در کنار مقاومت از بزرگترین نقاط قوت آن است و برای کسانی که نیاز به حمل مدام هارد به همراه خود یا درون کیف لپ‌تاپ دارند، گزینه مناسبی است. اغلب محصولات ای دیتا دارای گواهی IP68 است و برای همین در برابر نفوذ قطرات آب و گردوغبار دارای مقاومت بالایی می باشند.

در طراحی این محصول از سنسور ضد شوک استفاده شده تا در اثر ضربه، هارد و اطلاعات آن آسیب خاصی نبیند. استفاده از رابط USB 3.1 موجب افزایش سرعت انتقال اطلاعات، در این هارد شده است.

  • وزن 390 گرم
  • دارای سنسور ضد شوک
  • دارای گواهی IP68 و استانداردهای نظامی
  • نوع اتصال باسیم
  • 5 گیگابایت بر ثانیه سرعت انتقال اطلاعات
  • قیمت: 2120000 تا 2830000 تومان

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل المنتز :

هارددیسک‌های سری المنتر از جمله محصولات میان‌رده وسترن دیجیتال از نظر ظرفیت هستند. این محصول در میان رقبای خود مانند برندهای توشیبا و سیگمنت، در فهرست بهترین هارد اکسترنال از نظر بودجه و ظرفیت قرار میگیرد.

این محصول طراحی مینیمال و ساده‌ای دارد و از زرق و برق هاردهای ای دیتا در این محصول وسترن دیجیتال خبری نیست. گرچه این محصول یک گزینه مقرون‌به‌صرفه است و نسبت به ضربه حساس است.

  • وزن 230 گرم
  • نوع اتصال باسیم
  • 5 گیگابایت بر ثانیه سرعت انتقال اطلاعات
  • قیمت: 1600000 تا 2000000 تومان

هارد اکسترنال ترنسند مدل StoreJet 25M3 :

هارد قابل حمل ترنسند Storejet 25M3 از Transcend با 2 ترابایت فضای ذخیره سازی و یک رابط USB 3.1 Gen 1 ساخته شده است که تا 5 گیگابیت بر ثانیه را انتقال می دهد. این هارد دیسک مجهز به اتوبوس از طریق USB Type-A به رایانه شما متصل می شود و با رمزگذاری فایل AES 256 بیتی یکپارچه داده ها را ایمن نگه می دارد. Storejet 25M3 از لاستیک سیلیکونی درجه نظامی ساخته شده است و دارای یک بدنه تقویت شده است که در صورت سقوط تصادفی در برابر ضربه مقاومت می کند.

  • ظرفیت: 1 ترابایت
  • نوع رابط: USB 3.1
  • سایز هد: 2.5 اینچ
  • سرعت انتقال داده‌ها: ۵ گیگابایت یر ثانیه
  • سرعت هد : ۵۴۰۰ دور در دقیقه
  • منبع تغذیه: پورت USB
  • سازگار با تمام سیستم‌عامل‌ها

چه مقدار حافظه برای ذخیره عکس و فیلم ها نیاز دارم؟

خب قطعا نمی تونم عدد دقیقی بهتون بدم چرا ؟ چون که این موضوع کاملا بستگی به دوربین و کیفیت عکس یا فیلم هایی که میگیرید و تعداد پروژه هایی که دارید بستگی داره.پس شما با توجه به حجم عکس و فیلم هاتون و تخمین حدودی فضایی که نیاز دارین می تونین هارد اکسترنال تهیه کنید.
برا مثال یک هارد اکسترنال 500 گیگابایتی، با توجه به عکس هایی با 6 MB حجم تقریبا 85 هزار عکس رو براتون ذخیره می کنه.

کارت حافظه ها چن نوع دارن و تفاوت کارت حافظه ها تو چیه ؟


کارت حافظه SD :

کارت‌های حافظه SD که مخفف Secure Digital هستند در سال 1999 توسط سه شرکت سن‌دیسک، توشیبا و پاناسونیک بطور مشترک به بازار عرضه شدند. دو مدل از این کارت حافظه در بازار موجود است مدل SDHC و مدل SDXC .
شروع استفاده از کارت SD از سال 2005 بود و ظرفیت آن از 16 مگابایت تا 2 گیگابایت است و سرعت انتقال متفاوتی دارند.سرعت بیشتر کارت های حافظه حدود 2 MB/s و دارای قابلیت انتقال دیتا بین 8 تا 10 مگابایت بر ثانیه است.میدونی سرعت انتقال بالا برای چی مهمه؟درسته سرعت انتقال بالا برای ضبط ویدئو با کیفیت فریم در ثانیه بالا یا ترک های صوتی کیفیت بالا مهمه.
بیشتر برند های تولید کننده دوربین های عکاسی و فیلمبرداری برای استفاده از بالاترین کیفیت فیلمبرداری فقط کارت حافظه SD را پیشنهاد می کنند.
برند های زیادی در زمینه ساخت کارت های حافظه SD دوربین عکاسی فعالیت دارند ولی برند SanDisk یکی از بهترین هاست.

بهترین و پرفروش ترین کارت حافظه ها :

کارت حافظه SanDisk Extreme PRO SD UHS-II: این کارت SD حتی سریعتر از نسخه UHS-I Pro است. کارت حافظه SD SanDisk UHS-II با سرعت خواندن حداکثر 300 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن با سرعت 260 مگابایت بر ثانیه جایگاه بسیار بالایی در میان کارت حافظه های دیگر دارد. این نوع مشخصات ، آن را به بهترین کارت حافظه برای عکاسی های ورزشی ، حیات وحش و اخبار ، عکسبرداری از عکسهای سریع آتش یا فیلمبرداری در لحظه با وضوح 4K تبدیل می کند. از آنجا که این کارت SDXC ظرفیت گسترده نیز هست در نتیجه دارای فضای ذخیره سازی بسیاری است که از 32 گیگابایت تا 128 گیگابایت را شامل می شود.

کارت حافظه Lexar Professional Class 10 UHS-II 2000X : طراحی شده برای استفاده سریع در آتش و عالی برای قابلیت اطمینان و سازگاری. Lexar از مدت ها قبل برای علاقه مندان به عکس یک مارک کارت حافظه محبوب است ، این کارت حرفه ای برای ما جزو زده بالاها است و با استفاده از فناوری UHS-II سرعت خواندن تا 300 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن 260 مگابایت در ثانیه را می دهد. بنابراین خواه در حال فیلمبرداری با کیفیت Full HD یا فیلم 4K می توانید فایل های خام با وضوح بالا را داشته باشید ، حتی اگر حداکثر ظرفیت 128 گیگابایت باشد ، این کارت کاملاً مناسب است .

 

کارت حافظه SanDisk Extreme SD UHS-I:

این کارت SDHC ارزان قیمت ظرفیت و سرعت بالایی نسبت به هزینه آن دارد.طیف گسترده ای از کارت های SD SanDisk در دو نسخه استاندارد و Pro ارائه می شوند. به طور معمول ، کارت های Pro کمی گران ترند ، اما حتی این کارت Extreme معمولی از قابلیت سازگاری سرعت UHS 3 برخوردار است تا بتواند با ضبط Full HD و 4K کنار بیاید.

یک کارت 16 گیگابایتی SanDisk Extreme می تواند سرعت خواندن اطلاعات تا 90 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن تا 40 مگابایت در ثانیه را ارائه دهد. اگرچه این اعداد شوکه کننده نیستند ، اما برای اکثر نیازهای عکاسان کاملاً مناسب هستند. عکاسان فضای باز خوشحال خواهند شد که این کارت های حافظه ضد آب ، شوک ، دما و اشعه ایکس نیز هستند.اگر نیازی به سرعت خواندن یا نوشتن سریع ندارید ، محدوده SanDisk Extreme گزینه بسیار مناسبی با قیمت مناسب است.

برند لکسار از معتبرترین سازندگان انواع کارت حافظه در جهان است. رم  لکسار 633X با سرعت قابل قبول و ظرفیت های مختلف، بسیار مناسب است. قیمت پایین، عملکرد سرعت متوسط و البته برند معتبر، این کارت را در رده پرفروشترین‌ها قرار داده است.

کارت حافظه CF

کارت های CF درون خود هم تراشه های حافظه و هم مدار های کنترل کننده دارند و بیشتر دوربین های دیجیتال از کارت های حافظه CF استفاده می کنند.کارت حافظه CF از ظرفیت 8 مگابایت تا 8 گیگا بایت در بازار موجودند.
کارت حافظه CF یا CompactFlash از کارت های حافظه موجود در بازار بزرگ تر است و یکی از مطمئن ترین حافظه های جانبی برای دوربین های دیجیتال عکاسی و فیلمبرداری است.یک حافظه کوچک و پرتابل و در حجم های مختلف در دسترس است.
بدنه این کارت فلزی و محکم است و نسبت به کارت های حافظه SD بسیار ایمن تر هستند و به ندرت خراب یا شکسته می شود.مدل های جدید سرعت بسیار بالایی برای پشتیبانی از ویدئوهای با رزولوشن بالا یا عکاسی پی در پی برخوردارند.

نکاتی برای خرید کارت حافظه

موقع خرید کارت حافظه باید به دو نکته توجه کنید اول حجم دوم سرعت.این دو مورد به قدری مهم است است که بر روی تمام کارت های حافظه ذکر می شود.کارت حافظه و هارد با حجم های متنوعی در بازار موجود است.البته هر چه حجم ذخیره سازی آن ها با هم متفاوت باشد و هر چه حجم بالاتر باشد قیمت نیز بالاتر می رود.البته توصیه می کنم برای خرید و قیمت رم دوربین یه سر به سایت دوربینو بزنی.
سرعت انتقال اطلاعات کارت حافظه هم اهمیت زیادی دارد، سرعت خوانش اطلاعات روی بدنه کارت نوشته شده است.

مقایسه تخصصی کارت حافظه SD و CF :

هر دو حافظه برای ذخیره سازی و انتقال اطلاعات از دوربین به لپ تاپ یا کامپیوتر کاربرد دارند.تفاوت اصلی آنها در ظرفیت ذخیره سازی و سرعت انتقال اطلاعات است.نقاط اتصال کارت SD به دوربین از طریق تماسی است ولی اتصال کارت CF از طریق تعدادی سوزن که درون قسمت ماده دوربین فرو میروند، انجام می شود.
کارت CF نسبت به کارت SD بزرگتر و برای استفاده نیاز به دوربین مجهز به پین های داخلی مناسب برای اتصال به این نوع کارت حافظه است.از معایب این کارت این است که گاهی پین ها دچار آسیب می شود و برقراری ارتباط ممکن نیست در مقابل ظرفیت و سرعت آن ها بالاترین مزیت به حساب می آید.
کارت CF نسبت به کارت SD خیلی محکم تر و مقاوم تر است و در برابر حرارت زیاد و سرمای شدید هم بدون مشکل کار می کند.
در کارت SD نقاط اتصال در سطح بیرونی کاملا مشخص است و از لحاظ ابعاد نسبت به کارت CF کوچک تر است.معمولا مصرف کنندگان کارت های SD نسبت به سایر حافظه ها بیشتر و دوربین هایی که این کارت حافظه را ساپورت می کنند کوچک و جمع و جور هستند.
سرعت کارت SD از CF کمتر است البته مدل هایی با سرعت بالا هم در بازار موجود است که قیمت بالاتری دارند.
اگر از دوربین های SLR استفاده می کنید کارت حافظه SD برای شما مناسب تر است ولی اگر از دوربین های حرفه ای SLR استفاده می کنید به کارت CF برای دستیابی به سرعت بالاتر نیاز دارید.اکثر دوربین های کامپکت از حافظه SD و دوربین های SLR کانن از کارت CF استفاده می کنند.
در کل با تمام پیشرفت ها کارت های حافظه CF از محبوبیت زیادی برخوردار است و عکاسان حرفه ای بدنبال تهیه آن هستند.
هر دو این کارت ها در ظرفیت های مختلفی موجود هستند ولی قبل از خرید باید از سازگاری دوربین با کارت حافظه اطمینان داشته باشید.قیمت کارت حافظه دوربین مثل سایر اقلام با توجه به قیمت ارز متفاوت است.

برای تهیه و اطلاع از قیمت انواع کارت حافظه Sandisk در مدل های SD و CF و همچنین هارد اکسترنال می تونید به سایت فروشگاه دوربینو مراجعه کنید و علاوه بر قیمت های به روز محصولات، مشخصات دقیق آن ها را مشاهده فرمایید.در صورت نیاز به مشاوره و یا اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در دوربینو تماس برقرار کنید.

سوالات متداول کارت حافظه و هارد اکسترنال

• هارد اکسترنال قابل حمل بخرم یا؟
همه عکاسان و فیلمبرداران به یک هارد اکسترنال قابل حمل نیاز دارند تا در مواقع لزوم و بدون نگرانی به فایل ها دسترسی داشته باشند.هارد های ثابت یا استاتیک را فقط با اتصال برق می توان استفاده کرد و امکان جابجایی ندارد.
• موقع خرید هارد اکسترنال به چی توجه کنم؟
در هنگام خرید ابتدا به سرعت انتقال اطلاعات و حجم هارد توجه کنید در مرحله بعدی اتصالات، ابعاد، وزن و بودجه مورد نیاز برای خرید هارد دقت کنید.
• عمر هارد اکسترنال چقدر است؟
متوسط عمر هارد اکسترنال با فرض عدم آسیب و ضربه بسته به مدل و شرایط ذخیره سازی، حدود 3 تا 5 سال است.برای محافظت از اطلاعات و فایل های ذخیره شده بهتر است بعد از چند سال تعویض شود.
• کدوم کارت حافظه برای گوشی و دوربین مناسبه؟
مهم ترین نکته در خرید کارت حافظه سرعت است.کارت های حافظه از نظر سرعت به سه دسته microSD ، microSDHC و microSDXC تقسیم می شوند و هر کدام ویژ گی های خاص خود را دارد.
• معنی کلاس کارت حافظه SD چیه؟
کلاس کارت حافظه همان سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات است و روی کارت ها با عنوان کلاس 2 ( حداقل سرعت نوشتن 2 مگابایت بر ثانیه) یا کلاس 10( 10 مگابایت بر ثانیه ) درج شده است.
• چجوری بفهمم کارت حافظه من چه کلاسی هست؟
این عدد روی کارت حافظه نوشته می شود.کافی است کارت را بررسی کنید و بدنبال حرف C باشید.عدد داخل حرف C نشان دهنده کلاس کارت حافظه است.
• همه کارت های SD یکسان هستند؟
دو نوع کارت microSD به نام های SDHC و SDXC موجود است.تفاوت آنها در ظرفیت هایی که ارائه می دهند.کارت SDHC ظرفیتی بین 2 تا 32 گیگابایت دارد.کارت های SDXC از 32 گیگابایت تا 2 ترابایت موجود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید