دوربین سونی FX30 در مقابل سونی ZV-E10

دوربین سونی Sony FX30 و دوربین سونی ZV-E10 هر دو دوربین فیلمبرداری بدون آینه APS-C هستند که برای سازندگان محتوای بلندپرواز هدف قرار می گیرند.

سونی دو دوربین بدون آینه APS-C با محوریت ویدئو تولید می کند: Sony FX30 جدید و ZV-E10 بسیار ارزان تر. قیمت‌ها و ویژگی‌ها بسیار متفاوت است، اما هر دو دوربین برای تولیدکنندگان محتوا طراحی شده‌اند و هر دو می‌توانند ویدیوهای 4K ضبط کنند، هر دو دارای صفحه‌نمایش با زاویه متفاوت هستند و هر دو از طیف وسیعی از لنزهای E-mount و FE-mount سونی استفاده می‌کنند.

در واقع، Sony ZV-E10 ارزان‌تر دارای برخی ویژگی‌های vlogging فوق‌العاده است، از جمله گیره روی محافظ باد میکروفون برای عکس‌برداری در فضای باز، حالت AF «ویترین محصول»، ویژگی محو کردن سریع پس‌زمینه و لوازم جانبی اختیاری دستگیره/سه پایه/راه‌دور عکس‌برداری.

سونی FX30 در مقابل ZV-E10

1. اندازه سنسور و لنز

• Sony FX30: APS-C (Super35)

• Sony ZV-E10: APS-C

هر دوی این دوربین ها دارای سنسورهای APS-C هستند (که در حلقه های ویدئویی با نام Super35 نیز شناخته می شود). با این حال، سنسور در FX30 بسیار جدیدتر و سریعتر است و با پردازنده قدرتمند BIONZ XR مطابقت دارد – دارای قابلیت ISO دوگانه بومی است. این بدان معناست که از نرخ فریم و کیفیت بسیار سریع‌تر فیلم پشتیبانی می‌کند، باید سطح نویز بسیار کمتری را در تنظیمات ISO بالا ارائه دهد و همچنین باید شاتر نورد کمتری نسبت به سنسور قدیمی‌تر و کندتر ZV-E10 تولید کند. این یک نوع سنسور است که سونی چندین سال در دوربین های APS-C خود از آن استفاده می کند. هنوز هم برای فیلم‌سازی کاملاً مناسب است، اما برای فیلم‌سازی پیشرفته‌تر از سنسور FX30 برتری دارد.

2. قطعنامه

• Sony FX30: 26MP

• Sony ZV-E10: 24.2MP

این دو سنسور در وضوح کامل بسیار نزدیک هستند. FX30 دارای یک مزیت بسیار جزئی با رزولوشن 26 مگاپیکسل به جای 24 مگاپیکسل در ZV-E10 است، اما برای ایجاد تفاوت چشمگیر برای عکاسی عکس کافی نیست و از آنجایی که هر دو دوربین از داده های حسگر کامل برای تولید ویدیوی 4K نمونه برداری می کنند، هیچ تأثیر عملی در اینجا، یا.

3. محدوده ISO

• Sony FX30: ISO 100-32,000, dual base ISO 800, 2,500

• Sony ZV-E10: ISO 100-32,000

روی کاغذ، این دوربین ها دقیقاً محدوده ISO یکسانی دارند. با این حال، ما انتظار داریم که FX30 جدیدتر کیفیت بسیار بهتری را در تنظیمات ISO بالاتر تولید کند، تا حدی به دلیل طراحی جدیدتر و پردازنده BIONZ XR و تا حدودی قابلیت ISO پایه دوگانه آن.

4. وضوح ویدئو و نرخ فریم

• Sony FX30: 4K UHD up to 120p (1.6x crop), FHD 240p

• Sony ZV-E10: 4K UHD up to 30p, FHD 120p

هر دو دوربین ویدیوهای 4K را ضبط می کنند، اما با نرخ فریم بسیار متفاوت. Sony ZV-E10 با سرعت 30 فریم در ثانیه بالاتر می‌رود، بنابراین نمی‌توانید اسلوموشن را در 4K ثبت کنید، اما FX30 می‌تواند تا 4K 120p (البته با برش 1.6 برابری با این سرعت) بالا برود. هر دو دوربین می‌توانند در فول اچ‌دی حتی سریع‌تر عمل کنند، اما در جایی که ZV-E10 حداکثر 120 فریم در ثانیه با کیفیت فول اچ‌دی دارد (این یک جلوه حرکت آهسته 4 برابر است)، FX30 می‌تواند تا 240p نیز پیش رود. FX30 دوربین بسیار بهتری برای حرکت آهسته است.

5. کیفیت ضبط داخلی

• Sony FX30: 4:2:2 10-bit up to 600Mbps

• Sony ZV-E10: 4:2:0 8-bit up to 100Mbps

این فقط در مورد وضوح و نرخ فریم نیست. ضبط ویدیو از فشرده سازی برای حفظ اندازه فایل ها، به ویژه از نظر عمق رنگ و عمق بیت، استفاده می کند. ضبط 8 بیتی 4:2:0 ZV-E10 برای فیلم‌هایی که مستقیماً از دوربین استفاده می‌شوند، کافی است، اما اگر بعداً نیاز به ویرایش ویدیو یا درجه‌بندی رنگ داشته باشید، کیفیت می‌تواند به سرعت کاهش یابد. مثل ویرایش JPEG دوربین است. با این حال، FX30 می‌تواند ویدیوهای 10 بیتی 4:2:2 را با کیفیت بسیار بالاتر به صورت داخلی ضبط کند، که برای درجه‌بندی رنگ‌ها در آینده بسیار قوی‌تر خواهد بود، به خصوص اگر از پروفایل S-Log3 برای حداکثر محدوده دینامیکی و فضای ویرایشی استفاده کنید. (FX30 همچنین زمان ضبط عملا نامحدود را ارائه می دهد.)

6. ذخیره سازی

• Sony FX30: 2x SD UHS-II/CFexpress Type A

• Sony ZV-E10: 1x Memory Stick Duo/SD UHS-I

سیستم های ذخیره سازی این دو دوربین نشان دهنده قابلیت های بسیار متفاوت آنهاست. ZV-E10 دارای یک اسلات کارت SD است که حتی از سرعت UHS-II پشتیبانی نمی کند، بنابراین به اندازه حسگر قدیمی آن یک گلوگاه کیفیت/عملکرد است. با این حال، FX30 دارای دو اسلات کارت UHS-II است که فرمت CFexpress نوع A حتی سریع‌تر را نیز دارد. FX30 می‌تواند سریع‌تر، سریع‌تر و با تنظیمات کیفیت بسیار بهتر عکس‌برداری کند.

7. لرزشگیر

• Sony FX30: IBIS with Active DIS and gyro DIS in post production

• Sony ZV-E10: Active DIS and gyro DIS in post production

Sony FX30 دارای تثبیت کننده درون بدنه است اما ZV-E10 اینگونه نیست. ما آن را در برابر ZV-E10 زیاد نگه نخواهیم داشت زیرا سیستم‌های IBIS سونی برای عکس‌برداری مفید هستند، اما – طبق تجربه ما – به ویژه در تثبیت‌کننده ویدیو موثر نیستند. هر دو دوربین دارای سیستم تثبیت کننده دیجیتال «Active» سونی و سیستم تثبیت کننده ژیروسکوپ جدید و بسیار مؤثر آن هستند، اگرچه این مرحله دیگری به گردش کار ویرایش شما اضافه می کند.

8. LCD

• Sony FX30: 3-inch vari-angle, 2.36m dots

• Sony ZV-E10: 3-inch vari-angle, 921k dots

هیچ یک از دوربین ها منظره یاب الکترونیکی ندارند و هر دو دارای یک صفحه نمایش 3 اینچی با زاویه متغیر عقب هستند. وضوح صفحه نمایش FX30 بیش از دو برابر ZV-E10 است، اما به هر حال 921k نقطه بسیار خوب است و ممکن است تفاوت زیادی را متوجه نشوید. هر دو نسبتاً مستعد انعکاس و تابش خیره کننده در نور روشن هستند.

9. قابلیت اتصال

• Sony FX30: Full size HDMI, USB-C, Multi/Micro USB, mic, headphone

• Sony ZV-E10: HDMI, USB-C, mic, headphone

فیلمسازان مشتاق از پورت HDMI با اندازه کامل در FX30 استقبال می کنند، اما هر دو دوربین دارای پورت میکروفون و هدفون هستند. تفاوت واقعی در اتصالات فیزیکی FX30 نهفته است. اول، دارای پنج نقطه نصب در بدنه برای اتصال لوازم جانبی است. دوم، یک گیره روی آداپتور میکروفون دسته/XLR می گیرد که خود دارای سه نقطه دیگر است. FX30 برای استفاده با ضبط کننده های خارجی، میکروفون ها و چراغ ها به مراتب بهتر طراحی شده است.

10. اندازه و وزن

• Sony FX30: 129.7 x 77.8 x 84.5mm, 646g (body only with battery and card)

• Sony ZV-E10: 115.2 x 64.2 x 44.8mm, 343g (body only with battery and card)

ZV-E10 به طور قابل توجهی کوچکتر از FX30 است و به سختی بیش از نیمی از وزن آن است. اگرچه این همه داستان را بیان نمی کند، زیرا البته باید لنزها را هم بچسبانید، و لنزهای بهتر سونی می توانند به اندازه یا بیشتر از هر یک از این بدنه ها وزن داشته باشند – بنابراین هر گونه تفاوت در اندازه و وزن بین این دو دوربین می تواند به سرعت غیر مادی شود. در واقع، اندازه و چسبندگی اضافی FX30 می تواند استفاده از آن را با لنزهای درجه یک بسیار زیباتر کند.
نتیجه گیری سونی FX30 در مقابل ZV-E10

اگر اولین دوربین ویدیویی بدون آینه خود را انتخاب می کنید، ZV-E10 انتخاب واضحی است. این بسیار کمتر از FX30 قدرتمند است، اما برای هر کسی که تازه شروع به کار کرده است، کاملاً خوب عمل می کند، و بسیار ارزان تر است. همچنین دارای برخی ویژگی‌ها و لوازم جانبی وبلاگ‌نویسی مناسب برای تازه‌کارها است.

اما اگر از قبل راه خود را در مورد دوربین بدون آینه می‌دانید و از قبل تجربه فیلم‌برداری را دارید، FX30 یک برنده دست‌پایین است. این دوربین گران‌تر از ZV-E10 است، اما بسیار قدرتمندتر است، و برای کسانی که می‌خواهند مهارت‌های فیلم‌سازی و تدوین خود را توسعه دهند، انتخاب بهتری است. ZV-E10 ساده و دوست‌داشتنی است، اما پتانسیل محدودی دارد، در حالی که FX30 راه را برای سطح بعدی فیلم‌سازی باز می‌کند.

اگر در حرفه عکاسی و فیلمبرداری مشغول به فعالیت هستید قطعاً برای این که بتوانید عکس های حرفه ای و بی نظیر خلق کنید و بهترین نوع فیلمبرداری را تجربه کنید نیاز به دوربین‌های باکیفیت و مجهز برای عکاسی و فیلمبرداری دارید. اگر میخواهید بهترین دوربین عکاسی و فیلمبرداری، پهپاد فیلمبرداری، گیمبال دوربین،گیمبال موبایل و هر نوع تجهیزات آتلیه را با بهترین کیفیت و قیمت خریداری کنید به دوربینو سربزنید.

دیدگاهتان را بنویسید