محتوای خود را با کیفیت صدای عالی ارتقا دهید

هر چه درباره میکروفون باید بدانید

اگر در حال تولید محتوا هستید یا در استودیو شخصی خود ویدیو ضبط می کنید یا حتی میخواهید از همایش تصویر برداری کنید یکی از مهم ترین نکات،ضبط صدای با کیفیت است و اگر میکروفون خوبی نداشته باشید تمام زحمت شما هدر می رود.در کل برای تمام فیلم سازان،کسانی که پادکست ضبط می کنند،تولید کنندگان محتوا در شبکه های اجتماعی ،صدابرداران،خبرنگار ها و ضبط موسیقی کیفیت صدای ضبط شده از اهمیت زیادی برخوردار است.
هرچند میکروفون داخلی دوربین ها و گوشی های هوشمند بسیار پیشرفت کرده اما میکروفون داخلی آن ها در مقابل میکروفون هایی که جداگانه نصب می شود حرفی برای گفتن ندارند.میکروفون شما باید تمام امواج صوتی را بدون نویز دریافت کند تا نیازی به برنامه های حذف نویز و صداهای اضافه نداشته باشید.پس باید دور میکروفون های ارزان قیمت را خط بکشید تا خروجی کار شما با کیفیت باشد.
معمولا صدای بی کیفیت برخی ویدئو ها بخاطر کیفیت پایین میکروفون و دستگاه ضبط صدای شماست.هر چند عواملی نظیر صداهای اطراف شما،جنس صدای فردی که صحبت می کند و یا دوربین شما می تواند تاثیر گذار باشد.پس برای اینکه کیفیت کار را بالا ببرید در مرحله اول یک میکروفون حرفه ای و با کیفیت بخرید و با خیال راحت باقی کارها را انجام دهید.
برای خرید یک میکروفون خوب باید تمام جوانب را در نظر بگیرید از جمله بودجه،فاصله منبع صدا تا میکروفون،محیط کار،صداهای اضافه اطراف،منبع تغذیه آن و … .در انتها نسبت به خرید اقدام نمایید نه صرفا بخاطر برند یا قیمت کالای مورد نظر اینکار را انجام دهید.در عکاسی لنز های متفاوتی وجود دارند و بعضی از آنها چند کار برای شما انجام میدهند میکروفون ها هم همینطور هستند و می توانید با انتخاب درست و خرید هدفمند برای کار های گوناگونی از آن استفاده کنید.
برای خرید میکروفون خوب باید اطلاعات دقیقی داشته باشید تا دچار مشکل نشوید بهمین خاطر این مقاله را برای شما آماده کردم تا در این راه به شما کمک کنم،با من همراه باشید تا نگاهی از نزدیک داشته باشیم.

انواع میکروفون

خرید میکروفون
خرید میکروفون

خب باید بگم کار میکروفون تبدیل صداهای محیط به امواج الکترونیکی و قابل استفاده و پردازش کردن برای دستگاه های مختلف است.در اصل همه میکروفون ها همین کار را انجام می دهند ولی قابلیت هر کدام ممکن است تفاوت داشته باشد.

1.میکروفون های داینامیک

میکروفون های داینامیک از قدیمی ترین مدل های میکروفون هستند قیمت آنها کمتر و ماندگاری آن ها بیشتر است و برای اجراهای زنده و خوانندگی از محبوبیت بالایی برخوردارند.این مدل تمام نویز ها،خش خش و صداهای اضافه را حذف می کند.برخی از آن ها فیلتر نرم کننده صدا دارند.این میکروفون الکترو مغناطیس را به سیگنال صوتی تبدیل می کند و می تواند حجم صدای بیشتری را تولید کند بدون آنکه دچار اختلال شود.
برای راه اندازی این مدل به فانتوم پاور نیازی نیست و نسبت به صداهای اطراف حساسیت کمتری دارد اما برای ضبط صدا باید به منبع صوتی نزدیک باشد به همین خاطر در جایی که حجم صدا بالا باشد صدای با کیفیتی را برای شما ثبت می کند.

2 . میکروفون های کاندنسر یا خازنی

ساختار این میکروفون به طور کلی با میکروفون های داینامیک متفاوت است و برای تبدیل فشار اصوات به فرکانس الکتریکی از یک نوار فلزی بسیار نازک استفاده می کند.موج صوتی با صفحه فلزی نازک(دیافراگم) برخورد می کند و فاصله آن ها را تغییر می دهد و در خروجی صوت را به سیگنال الکترونیکی تبدیل می کند.نسبت به میکروفون داینامیک حساسیت بیشتری برای دریافت جزئیات صدا دارد و حتی لرزش های کمی که امواج صدا تولید می کنند را دریافت می کند.به همین دلیل قیمت آن ها کمی بیشتر است ولی به خاطر حساسیت بالا نسبت به صدا در محیط هایی که حجم صدا بالاست نمی تواند انتظارات شما را برآورده کند.
برای صدا برداری فیلم،پادکست،ضبط صدای محیط بهترین انتخاب میکروفون کاندنسر است ولی باید بیشتر مراقب این میکروفون نسبت به میکروفون های داینامیک باشید.میکروفون های شاتگان از نوع کاندنسر هستند و دوام بیشتری نسبت به مدل های استودیویی این میکروفون دارند.به علت حساسیت بالای آن ها در دریافت جزئیات صدا برای فیلم برداری در فیلم ها استفاده می شود.میکروفون های کاندنسر را باید به دستگاه هایی وصل کنید که جربان برق قوی تری دارند و مجهز به قابلیت فانتوم پاور برای تامین این جریان هستند.

3. میکروفون یقه ای

یکی از محبوب ترین محصولات برای ضبط صدا و ضبط ویدئو برای تولید محتوا است.در دو مدل یقه ای بلوتوثی و یقه ای با سیم در بازار موجود است.توسط یک گیره به یقه لباس شخص وصل می شود و برای حرکت کاملا آزاد هستید.

میکروفون بی سیم
میکروفون بی سیم

برای حرکت آزادانه میکروفون بی سیم یکی از بهترین انتخاب هاست و شما می توانید به محتوای ویدئویی خود حرکت و پویایی بیشتری بدهید و محدودیت کمتری برای چیدن صحنه و نحوه فیلمبرداری خود دارید.راه اندازی و نصب این مدل بسیار آسان است و کیفیت صدای خوبی دارند.در قدیم استفاده از این مدل منحصر به استودیو های حرفه ای بود ولی امروز مدل های متنوع با قیمت و کارایی متفاوت در بازار موجود است.
این مدل با دو روش ارتباط را انجام می دهد :فرکانس های رادیویی – ارتباط با بلوتوث
انواع بلوتوثی نسبت به رادیویی برد محدود تری دارند و برای استفاده در مکان های کوچک تر مناسب است.
میکروفون با سیم
این مدل نیاز به منبع تغذیه ندارد و به راحتی با سیم به گوشی هوشمند شما متصل می شود.هزینه خرید آن کمتر است.برای راه اندازی نیاز به یک دستگاه دارند که می تواند گوشی موبایل و یا دستگاه ریکورد صدا باشد و به راحتی قابل حمل است.
حال به معرفی 4 مدل از بهترین میکروفون های یقه ای می پردازیم :

میکروفون Rode Wireless Go

میکروفون Rode Wireless Go
میکروفون Rode Wireless Go

طراحی این محصول بسیار ساده است و راه اندازی آن برای هر کس با هر قدر دانش در مورد صدابرداری بسیار آسان است.تنها کاری که باید انجام بدهید آماده سازی و نگه داشتن دکمه روشن تا فرستنده و گیرنده با هم جفت شوند و بعد آماده ارسال و دریافت صدا می شود.
ابعاد فرستنده و گیرنده این مدل 4 در 4 سانتی متر است و قطر آن 2 سانتی متر و به طور کلی کوچک و سبک است و در زمان ضبط فرد فراموش می کند میکروفون وصل است.در فاصله 70 متری گیرنده و فرستنده می توانند با هم ارتباط داشته باشند که نه تنها برای صدا برداری کافی است زیاد هم هست.
از نظر امنیت و شنود هم خیالتان راحت باشد از رمز گذاری 128 بیتی استفاده می کند و امکان دریافت آنها توسط بقیه گیرنده ها صفر است.برای انتقال بدون نویز صدا شرکت سازنده آن توصیه کرده گیرنده و فرستنده در مسیر هم باشند.برای به حداقل رساندن صدای باد و خش خش لباس دارای دو شیشه جلو خز دار است.
دستگاه دارای باطری داخلی است و از طریق usb شارژ می شود می توانید میزان شارژ را روی صفحه نمایش روی دستگاه چک کنید.البته با یکبار شارژ تا 7 ساعت پیوسته ضبط کنید.شارژ دستگاه هم حدود 2 ساعت زمان لازم دارد حتی در بین ضبط و در زمان استراحت آن را برای مدت کوتاهی شارژ کنید.

میکروفون بی سیم Lensgo 348c Wirless Microphone

میکروفون بی سیم Lensgo 348c Wirless Microphone
میکروفون بی سیم Lensgo 348c Wirless Microphone

میکروفون یقه ای بی سیم Lensgo 348c Wirless Microphone با فرمت دیجیتال مناسب برای ضبط با دوربین و گوشی است.پردازنده 2.4 گیگاهرتزی که شامل محدوده امن و قابل اعتماد می شود.توسط ورودی صدای دوربین یا رکوردر،لاین صدا و یا ورودی هندزفری موبایل و هر لاین AUX صدا را میگیرد و تبدیل می کند.
علاوه بر ضبط صدا بر روی گوشی یا دوربین به طور جداگانه هم صدا را بر روی مموری ذخیره می کندو در مواقعی که شما به رکوردر دسترسی ندارید نیاز به یک کارت حافظه 32 گیگابایتی دارید تا صدا بر روی آن ذخیره شود.فرستنده وزن کمی دارد و به راحتی به لباس وصل می شود و کاربر اذیت نمی شود فرستنده توسط آهن ربا به گیره متصل شده و به لباس وصل می شود ابتدا گیره را به لباس متصل کنید و فرستنده را به آن بچسبانید.
این دستگاه یک کیف شارژ مقاوم دارد و با قرار داد کلیه وسایل در آن فرستنده و گیرنده با هم شارژ می شود.این روش زمان کمتری میگیرد.باتری آن 400 میلی آمپر و برای 7 ساعت می توانید با آن ضبط کنید.

میکروفون بی سیم کامیکا BoomX-D UC1

میکروفون بی سیم کامیکا BoomX-D UC1
میکروفون بی سیم کامیکا BoomX-D UC1

ست میکروفون بی سیم BoomX-D UC1 در باند فرکانسی GHz 2.4 با کیفیت صدای Broadcast و با یک فرستنده و یک گیرنده پرتابل و درگاه اتصال TYPE-C و قابلیت اتصال مستقیم به گوشی هوشمند است.وزن کم و ابعاد کوچک و با قیمتی مناسب جزو پر فروش ترین میکروفون های وایرلس است.با قابلیت نمایش میزان باطری و لول صدا روی نمایشگر کوچک روی فرستنده که قدرت سیگنال و سطح بلندی صدا را نیز نمایش می دهد.دارای باتری داخلی Li-ion و مصرف پایین برای مصرف طولانی از میکروفون است و با یکبار شارژ حدود 5 ساعت می توانید از دستگاه استفاده کنید.
خروجی آن بصورت استریو یا مونو قابل انتخاب است واتصال میکروفون خارجی و استفاده از میکروفون داخلی،تنظیم فرکانس بصورت اتوماتیک،تاخیر کمتر از 20 میلی ثانیه و حداکثر برد دستگاه تا 50 متر است.

میکروفون DJI Mic Wireless Microphone Kit

میکروفون DJI Mic Wireless Microphone Kit
میکروفون DJI Mic Wireless Microphone Kit

میکروفون DJI Mic Wireless Microphone Kitبرای کسانی که به دنبال ارتقای محتوای خود به بالاترین سطح هستند مناسب و ایده آل است.
سیستم این دستگاه کاملا جدید است و کیفیت صدای آن استثنایی و ضبط دو کاناله را تا فاصله 200 متری انجام می دهد.از دو فرستنده میکروفون،یک گیرنده و یک جعبه شارژ قوی تشکیل شده است.مدت زمان ضبط با آن 6 ساعت و 12 ساعت هم اضافه توسط جعبه شارژ دریافت کنید و در مدت 1 ساعت به طور کامل آن را شارژ کنید.هر دو فرستنده از صدای همه جانبه پشتیبانی می کنند که برای ضبط صدای یک استودیو کوچک بسیار عالی است.
توسط باز تولید دقیق صدا در محدوده فرکانس وسیع تری،صدایی با کیفیت بالا و حرفه ای ضبط کنید.برای ضبط می توان از کانال جداگانه و یا ترکیب با هم استفاده کرد.صفحه نمایش لمسی است و در هر فرستنده 14 ساعت فضای ذخیره سازی وجود دارد.با استفاده از فناوری جدید تا 250 متر صدا را واضح دریافت کنید.سیستم انتقال بهینه سازی شده جریان پایدار صدا و ضد تداخل را برای شما به همراه دارد.
با گیره آهنربایی به لباس وصل کنید،وزن آن 30 گرم و استفاده از آن بسیار راحت است.با آداپتور به دوربین های مختلف نصب کنید و گیرنده های آن با تمام دستگاه ها هماهنگ است.به محض بیرون آمدن از جعبه شارژر با هم جفت می شوند و برای ضبط آماده است.شیشه جلوی آن به طور کاملا موثر خش خش لباس و باد را از بین می برد و صدای واضحی به شما می دهد.
جمع بندی
برای ضبط محتوای عالی نیاز به کیفیت صدای عالی هم دارید پس خرید یک میکروفون خوب باید در الویت شما باشد.من برای شما توضیحاتی درباره انواع میکروفن و مدل های مختلف آن دادم.حال انتخاب با شماست هر چند باید ابتدا بودجه،نوع مصرف و اندازه استودیو خود را مد نظر داشته باشید.
کیفیت صدای میکروفون های یقه ای در حد استاندارد است و حتی مدل های ارزان قیمت هم برای گوشی های مختلف کارایی دارد و صدای خوبی ضبط می کنند.برای خرید میکروفون های بی سیم و یقه ای با قیمت مناسب به فروشگاه دوربینو مراجعه فرمایید.

در آخر برای خرید میکروفون بی سیم باید آن را از فروشگاه معتبر تهیه کنید.فروشگاه دوربینو محصولات خود را از هر نظر بررسی و بهترین مدل ها را برای شما عزیزان فراهم می کند به همین جهت به ما اعتماد کنید.همچنین برای اطلاع از قیمت میکروفون و خرید آن می توانید به سایت فروشگاه مراجعه کنید و یا اگر نیاز به مشاوره دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

میکروفون بی سیم یا وایرلس چگونه کار می کند؟
بدون اتصال توسط سیم،امواج صوتی را به امواج الکتریکی تبدیل می کند.این مدل ها یک گیرنده دارند و بدون اینکه از لحاظ حرکت شما را محدود کند صدا را ضبط و به شما در تولید محتوا کمک می کند.
چرا میکروفون بی سیم یقه ای بخریم؟
مهم ترین برتری آن نسبت به باقی مدل ها این است که به راحتی می توانید حرکت کنید و در ضبط محتوای خود محدودیت ندارید.به راحتی به یقه لباس شما وصل می شود و ثابت است اکثر مدل های آن با گیره های آهنربایی فیکس می شود و از افتادن و آسیب به دستگاه جلوگیری می کند.سیمی وجود ندارد تا زیبایی تصویر شما را خراب کند.
چه زمانی از میکروفون بی سیم استفاده نکنیم؟
یکی از محدودیت ها در استفاده از آن ها مدت زمان شارژ باتری است.اگر ضبط برنامه شما زمان زیادی طول میکشد ممکن است در وسط کار باتری خالی شده و کارتان نیمه تمام بماند.پس باید قبل از خرید مدت زمان باتری را حتما بررسی کنید.
بهترین مارک های میکروفون بی سیم کدامند؟
شرکت های زیادی در زمینه تولید میکروفون های بی سیم فعالیت دارند.همیشه از برندی خرید کنید که کیفیت آن ثابت شده و هزینه زیادی برای شما ندارد.برند هایی مانند RODE ، LENSGO ،DIJI MIC ،COMICA و … هستند.قیمت آن ها متفاوت است و دست شما برای انتخاب باز است.
تجهیزات مورد نیاز میکروفون برای کیفیت بهتر صدا چیست؟
برای کمک به کیفیت صدا تنها داشتن میکروفون کافی نیست و تجهیزات دیگری نیز لازم است.پاپ فیلتر ها و نویزگیر ها از ضروری ترین لوازم مورد نیاز است و برای کیفیت صدا به آنها نیاز دارید.اکثر میکروفون ها به این وسایل مجهز هستند ولی باید چند وقت یکبار تعویض شود تا از کیفیت صدا کاسته نشود.

دیدگاهتان را بنویسید