راهنما و نکات خرید دوربین دست دوم

ابتدا قبل از پرداخت به راهنمای خرید و فروش دوربین دست دوم ، می‌توان گفت، عکاسی یکی از پرطرفدارترین هنر‌های دنیاست و افراد بی‌شماری در سراسر جهان این هنر را به طور حرفه‌ای و یا مبتدی دنبال می‌‌کنند. هنر ثبت لحظات، محدودیت سنی، جنسیتی، اقلیمی و فرهنگی ندارد و هرکسی می‌‌تواند بسته به میزان علاقه‌اش به این فعالیت جذاب بپردازد.

همچنین بسیاری از افراد ممکن است دوربینی دست‌دوم را به‌عنوان دوربین دوم و سوم خریداری کنند. قصدتان از خرید دوربین دست‌دوم هرچه که باشد برای شما چند توصیه داریم که با رعایت آن‌ها بتوانید با خیال راحت خریدتان را انجام بدهید و از آن لذت ببرید. پس با دوربینو همراه باشید:

شاتر را امتحان کنید

شاتر در دوربین‌های DSLR از نوع مکانیکی است و می‌تواند قبل از قسمت‌های الکترونیکی دچار زوال و ازکارافتادگی شود. چندان به Shutter Count توجه نکنید، زیرا معیار مناسبی برای بررسی سلامتی دوربین نیست. با دوربین چند عکس بگیرید و مطمئن شوید که شاتر به‌خوبی و بدون تاخیر کار می‌کند. خوشبختانه در اغلب موارد شاتر یا کار می‌کند یا کار نمی‌کند و حد وسطی برای آن وجود ندارد. اگر دوربین دست دومی که قصد خرید آن را دارید به خوبی شاتر می‌زند پس نگرانی‌ای از این بابت نداشته باشید و به سراغ بررسی مورد بعدی بروید.

سنسور را بررسی کنید

برای این کار توصیه می‌کنیم با دیافراگم بسته مثلاً f/22.0 از یک سوژه‌ی روشن مانند آسمان چند عکس بگیرید. سعی کنید در فوکوس‌های مختلف چند عکس را ثبت کنید سپس عکسی نیز با درب لنز بسته بگیرید.

این عکس‌ها را در لپ‌تاپ یا کامپیوتر خانگی بررسی کنید. تا ۱۰۰ درصد بر روی آن‌ها زوم کنید و به دنبال ایرادات غیرعادی بگردید. اگر طرح‌هایی مانند تار عنکبوت در عکس قابل دیدن هستند به‌احتمال‌زیاد نوعی از کپک در حال رشد بر روی سنسور است. در این صورت از خرید دوربین خودداری کنید.

لنز را بررسی کنید

بسیاری از دوربین‌های سطح بالا به‌احتمال‌زیاد بدون لنز به فروش خواهند رسید، بنابراین درصورتی‌که یکی از دوربین‌ها را می‌خرید مطمئن شوید که لنز مناسبی برای آن در اختیار دارید یا پول کافی برای خرید لنز مناسب را کنار گذاشته‌اید.

ولی دوربین‌های سطح مبتدی معمولاً همراه با لنز کیت ارائه می‌شوند. ابتدا المنت‌های جلو و پشت لنز را به‌خوبی مورد بررسی قرار دهید. خط و خش‌های کوچک معمولاً در این قسمت‌ها قابل دیدن هستند و اهمیت چندانی ندارند، ولی مطمئن شوید که صدمات جدی به آن‌ها وارد نشده باشد. اگر لنز دارای حلقه‌ی کنترل دستی دیافراگم است مطمئن شوید که به نرمی کار کند و تیغه‌های دیافراگم نیز به‌درستی باز و بسته شوند.

همچنین لنز را درحالی‌که هر دو درب آن باز هستند رو به نور بگیرید و مطمئن شوید که از گوشه‌ها نمی‌توان آثاری از جرم‌های خارجی یا کپک را مشاهده کرد. به‌علاوه بدنه‌ی لنز را از لحاظ ضربه، فرورفتگی و … بازرسی کنید و مطمئن شوید که مکانیزم فوکوس آن نیز به‌خوبی کار می‌کند.

بررسی ظاهری

یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین روش‌ها برای اطمینان از سلامتی دوربین این است که آن را از لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار دهید. درصورتی‌که قسمت‌هایی دارای ساییدگی هستند و رنگ آن‌ها رفته باشد نشان از زندگی سخت دوربین دارند! همچنین دکمه‌ها و حلقه‌ها و جوی‌استیک‌ها را آزمایش کنید و مطمئن شوید به نرمی و بدون تأخیر کارشان را انجام می‌دهند.

همچنین یک لنز را بر روی آن نصب کنید و مطمئن شوید که مکانیزم نصب و جدایش لنز به‌خوبی کار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید