مقایسه لنز زوم و لنز پرایم راهنمای خرید

خرید لنز مناسب

باید لنز پرایم انتخاب کنم یا لنز زوم؟شما می تونید فقط با یک لنز با کیفیت و یک بدنه مبتدی عکس های خیره کننده ای بگیرید، چرا گفتم لنز با کیفیت چون یکی از مهم ترین تجهیزات عکاسیه و کافیه تو خریدش وسواس به خرج بدین و یکی دوتا لنز خوب بگیرید تا کیفیت عکاس های شما چند برابر بشه.خب حالا سوال پیش میاد که کدوم لنز رو بخرم؟لنز ثابت چیه؟با لنز متغیر چه فرقی می کنه؟خب با من همراه باش تا همه رو کامل بهت توضیح بدم.

وقتی اولین دوربین عکاسی خودتون رو تهیه می کنید، به همراهش یک کیت لنز هم هست که برای شروع عکاسی عالیه و نیاز شما رو برآورده می کنه.ولی اگر می خوای سبک جدیدی رو امتحان کنی یا حالا به هر دلیلی به لنز جدید نیاز داشتی من بهت لنز ثابت یا پرایم رو پیشنهاد می کنم.

حالا چرا لنز پرایم بخرم؟ چون کار باهاش خیلی ساده اس،از لحاظ وزن خیلی سبکه و به شما کمک میکنه تجربه های جدیدی داشته باشید.همین اول کار بگم که بهش لنز ثابت هم میگن چون فاصله کانونی ثابتی داره و قابلیت بزرگنمایی نداره.

برای رسیدن به کیفیت بالا لنز های پرایم و استفاده راحت لنز های زوم را انتخاب کن.

البته لنز زوم هم کاربرد های زیادی داره و حتما بهش نیاز داری، تا خط آخر مقاله بیا تا همه رو باهم بررسی کنیم.

اول از همه دیافراگم چیه و چه کاربردی داره؟

به زبان ساده، دیافراگم دریچه ای داخل لنز دوربین است که از طریق اون نور به داخل بدنه دوربین منتقل میشه.کار این قطعه خیلی شبیه چشم انسان،دقیقا مثه زمانی که در محیط روشن یا تاریک هستیم و سایز مردمک چشم تغییر میکنه و بزرگ و کوچک میشه.شما هم می تونید اندازه دیافراگم رو کوچک یا بزرگ کنید تا نور بیشتر یا کمتری به سنسور دوربین برسه همین.

فاصله کانونی چیه ؟

فاصله کانونی به ساده ترین تعریف به فاصله ی بین مرکز عدسی لنز و سنسور دوربین گفته می شود و تمام لنز ها با فاصله کانونی نام گذاری می شوند مثلا لنز 50 میلیمتری فاصله کانونی به اندازه 50 میلیمتر دارد.

چه لنزی برای سبک عکاسی من مناسبه ؟

خرید لنز پرایم
خرید لنز پرایم

خب اگر برای عکاسی از یک فاصله کانونی ثابت و خاص استفاده می کنید قطعا باید لنز پرایم رو انتخاب کنید.ولی اگر سبک عکاسی شما حیاط وحش، ورزشی و معماری هست باید یک لنز زوم خریداری کنید تا دامنه وسیعی از فواصل کانونی رو در اختیار داشته باشید.هم در وقت صرفه جویی می کنید و هم لحظه های ناب و زیبا رو از دست نمی دید.

قطعا نمی تونید تمام لنز های پرایم با فاصله کانونی متفاوت را بخرید چون هم فضای کافی ندارید و هم از لحاظ مالی کار معقولی نیست.پس چاره چیه؟اولین کار تعیین سبک عکاسی و در قدم بعدی فاصله تا سوژه خودتون رو مشخص کنید.

لنز هایی با فاصله کانونی بیشتر از 60 میلیمتر در دسته لنز های تله فوتو قرار می گیرن که به طبیعی تر شدن چهره در عکس ها کمک زیادی می کنن و فرم صورت را تخت و طبیعی نشان می دهد.لنز های تله فوتو می تونه از دو مدل پرایم و زوم باشه.

برای عکاسی خیابانی از لنز واید یا لنزی با فاصله کانونی کمتر استفاده کنید.لنز های واید المان های داخل تصویر رو کمی اغراق آمیز می کنند و برای عکسبرداری از طبیعت مناسب نیستند.

لنز پرایم یا لنز ثابت

قیمت لنز پرایم
قیمت لنز پرایم

به لنز هایی با فاصله کانونی ثابت که قابلیت بزرگنمایی ندارند لنز پرایم می گن.دیافراگم این لنز بازتر است و نور را سریع تر به ورودی دوربین منتقل می کند.فاقد قطعات متحرک و ساختار ساده ای دارد و در نتیجه سبک تر است.کافیست سرعت شاتر را بالا ببرید تا تصاویر را واضح تر ثبت کنید.

فاصله کانونی این لنز بطور مشخص طراحی شده ولی نسبت به لنز های زوم در همان فاصله عملکرد بهتری دارد.دهانه دیافراگم آن بازتر و در محیط های کم نور به جذب نور بیشتر کمک میکند.به همین دلیل عمق میدان کمتری دارد و فضای بیشتری را بوکه می کند و شما می توانید پرتره های زیبایی را ثبت کنید.

لنز های پرایم در تمام فواصل کانونی از اولترا واید 10 تا لنز های معمولی و لنز های تله 500 میلیمتری در بازار موجود است.

لنز های ثابت قابلیت بزرگنمایی ندارند ولی اغلب شارپ تر هستند و تصاویر واضح تری ثبت می کنند.با خرید این لنز وزن و حجم تجهیزات شما به طور قابل توجهی کمتر می شود چون طول آنها نسبت به عرض کمتره و بهترین انتخاب برای دوربین های بدون آینه است.

البته تمام لنز های پرایم سبک نیستند به طور مثال لنز سیگما 105 میلیمتری f/1.4 حدود 1.6 کیلوگرم وزن دارد و لنز کانن 400 میلیمتری f/2.8 L نیز 3 کیلوگرم است.

توصیه می کنم به پیج اینستاگرام دوربینو سر بزنی و ویدئو های آموزشی رو ببینی البته ویدئوهای تخصصی لنز ها خیلی به دردت می خوره و با دید بازتری می تونی چیزی که مد نظرت هست رو تهیه کنی.

قیمت لنز پرایم کانن

لنز 50 میلیمتری

یکی از جذابیت های این لنز میدان دید مشابه دید انسان است که البته مدل f / 1.8 آن در بسیاری از برند ها قیمت پایین تری دارد و عکاسان را به خود جذب می کند.یکی از پرکاربرد ترین فواصل کانونی را در بین لنز ها دارد زیرا بیش از حد عریض نیست ولی فضای کافی برای سوژه در کادر وجود دارد.به لنز 50 میلیمتری لنز همه کاره هم می گویند و برای عکاسی پرتره، خیابانی و روزمره بسیار مناسب است.دیافراگم باز، روشن و ثابتی دارد.

نیکون AF-S 50 mm f/1.8 G

کانن FE 50 mm F/1.8 STM

سونی E 50 mm f/1.8 OSS

لنز 85 میلیمتری

برای اینکه بوکه پس زمینه بیشتر باشد باید فاصله کانونی نیز بیشتر شود.یکی از محبوب ترین لنز ها برای عکاسی تبلیغاتی و پرتره است.اگر به دنبال لنزی با یک فاصله کانونی معقول هستید و میخواهید میدان دید بسته تری نسبت به لنز های 50 میلیمتری داشته باشید من لنز 85 میلیمتر را به شما پیشنهاد می دهم.

کانن EF 85 mm f/1.8 USM

سونی FE 85 mm f/1.8

نیکون SF-S 85 mm f/1.8 G

لنز 35 میلیمتری

اگر به عکاسی منظره، مستند و خیابانی علاقه مند هستید و فضای کافی برای فاصله گرفتن از سوژه ندارید لنز 35 میلی متری بهترین انتخاب است.فاصله کانونی کلاسیک مناسب عکاسی خبری، زاویه دید مناسب برای ثبت جزئیات محیط و برای عکاسی از غذا بسیار خوب است.

کانن EF 35 mm f/2 IS USM

نیکون AF-S 35 mm f/1.8G ED

سونیE 35 mm f/1.8 OSS

لنز 135 میلیمتری

اگر به دنبال پس زمینه ای تار و در عین حال با شکوه هستید لنز 135 میلیمتری همان چیزیست که نیاز دارید.دیافراگم این مدل از f/1.8  تا f/2 موجود است و ترکیب این دیافراگم با فاصله کانونی زیاد پرتره هایی زیبا خلق می کند.به سوژه خود نزدیک شوید بدون اینکه باعث آزار او باشید.

لنز زوم

خرید لنز زوم
خرید لنز زوم

لنز زوم یا لنز متغیر تمام فواصل کانونی را پوشش می دهد و استفاده از آن بسیار راحت است.

نسبت به لنز های ثابت پیچیده تر و از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده که برای تغییر فاصله کانونی و بزرگ نمایی لازم است تا هر یک از اجزا از یکدیگر دور یا نزدیک شوند.

سایز این لنز بزرگ و حمل آن کمی مشکل است، این لنز برای یک فاصله کانونی خاص طراحی نشده و ممکن است کیفیت پایین تری داشته باشد ولی روی یک فاصله کانونی کیفیت بالاتری دارد.

دیافراگم آن بسته تر از لنز های ثابت و در زوم های بالا دهانه دیافراگم بسته تر می شود.مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویری که در فواصل کانونی زیاد و سرعت شاتر پایین می توانید عکس هایی بدون لرزش ثبت کنید.

این لنز تمام فواصل کانونی را پشتیبانی می کند، به همین خاطر بسیار محبوب و پرطرفدار است. برای دستیابی به بزرگنمایی بیشتر قطعات متحرک بیشتر و طراحی پیچیده تری دارد.هر چه این تعداد بیشتر باشد لنز شما زوم بهتری دارد.البته نمی توان لنز را برای تمام فواصل کانونی بهینه کرد اما در برخی نقاط با ترکیب لنز و دیافراگم می توان عملکرد بهتری را انتظار داشت.

البته اگر از نهایت زوم استفاده کنید در گوشه های تصویر وضوح کاهش می یابد.نسبت به لنز های پرایم سنگین تر و بزرگ تر و دهانه دیافراگم آنها کوچک تر است و با زوم بیشتر نیز دیافراگم کوچک تر می شود.

فاصله کانونی  70 – 24  میلی متر

فاصله کانونی همه کاره، مناسب برای گستره وسیعی از انواع سبک های عکاسی، در مدل هایی با دیافراگم گشوده موجوده است.

کانن EF 24 – 70 mm f/2.8 L II USM

سونی FE 24 – 70 mm f/2.8 GM E-Mount

سیگما 24 -70 MM F2.8 DG OS HSM IF ART Lens

فاصله کانونی 200 – 70 میلی متر

فاصله کانونی همه کاره و کارآمد، شارپنس بالا و با قابلیت ثبت تصاویری شارپ با کنتراست بالا در بازه فاصله کانونی، کیفیت بوکه رویایی، یکی از محبوب ترین و بهترین فواصل کانونی، بسیار خوب برای عکاسی پرتره، عکاسی ورزشی و عکاسی از مراسم عروسی است.

کانن EF 70 – 200 mm f/2.8 L IS III USM

سیگما 70 – 200 mm f/2.8 DG OS HSM

سونی FE 70 – 200 mm f/4.0 G OSS E-Mount

فاصله کانونی 300 – 70 میلی متر

فاصله کانونی تله طولانی تر، کاربرد بسیار بالا و همه کاره، فاصله کانونی معادل 450 میلی متر روی دوربین های APS-C ، قابلیت فشرده سازی بیشتر بکگراند، ایده آل برای عکاسی از ورزش های اکشن است.

نیکون AF-P DX Nikkor 70-300 mm f/4.5-6.3 G ED VR

کانن EF 70 – 300 mm f/4-5.6 IS II USM

سونی 70 – 300 mm F4.5-5.6 G SSM II

انواع مختلف لنز های ثابت

خرید لنز ثابت
خرید لنز ثابت

لنز ثابت استاندارد

محدوده این لنز ها از 40 میلی متر تا 65 میلی متر است که فاصله کانونی 50 میلی متر لنز ثابت استاندارد در نظر گرفته می شود.

لنز تله فوتو با زاویه بسته

عکاسان پرتره یا ورزشی معمولا با لنز های تله فوتو کار می کنند.فاصله کانونی آنها بیشتر از 80 میلی متر و گزینه های پرطرفدار آنها 85 میلی متر، 100 و 135 میلی متر است.

هرچه فاصله کانونی لنز زیادتر باشد عمق میدان دید کمتری ایجاد می کند.این مدل فضا را فشرده و نماها را مسطح نشان می دهد.

لنز زاویه باز

برای عکاسی معماری از لنز های زاویه باز استفاده می شود.فاصله کانونی آنها کمتر از 40 میلی متر و محبوب ترین لنز های این دسته 28 میلی متر است.

معایب لنز پرایم

معایب لنز پرایم
معایب لنز پرایم

درسته که لنز های پرایم محبوب هستن ولی خب معایبی هم دارن، بخاطر فاصله کانونی ثابت به درد تمام سبک ها و شرایط عکاسی نمی خورن.برای عکاسی ورزشی یا حیات وحش حتما به لنز متغیر احتیاج دارید زیرا زمانی برای تعویض لنز نیست و ممکن است سوژه را از دست بدهید.برای کار با این لنز باید در جای ثابتی بایستید و زمان کافی برای تنظیم دوربین و سوژه خود داشته باشید مانند عکس های پرتره، در مقابل با لنز متغیر می توانید دور از سوژه صحنه های مناسب را شکار کنید.البته لنز پرایم مورد نیاز برای عکاسی پرتره با عکاسی منظره متفاوت است و نیاز به تعویض لنز دارید.

در کنار سبکی و کوچک بودن و مهم تر از همه قیمت مناسب لنز های پرایم،برای عکاسی از سوژه های متفاوت نیاز به چند لنز دارید، که شاید بسته به سبک عکاسی شما دو لنز با فواصل کانونی متفاوت بتواند نیاز شما را برآورده کند.

توصیه من به شما خرید یک لنز زوم حرفه ای و یک لنز پرایم است که می توانید از سایت دوربینو لنز های مورد نیاز خود را تهیه کنید.

جمع بندی

در آخر با توجه به توضیحاتی که در مقاله بالا گفته شد لنز های پرایم کیفیت بالاتری دارند ولی استفاده از لنز های زوم بسیار ساده تر است.در کل تفاوت اصلی و مهم لنز ها در فاصله کانونی آنهاست.

لنز پرایم یا ثابت

  • ابعاد کوچک و ساختار ساده
  • شارپنس بیشتر و تصاویر شفاف تر
  • به دلیل گشودگی دیافراگم بوکه های قوی ایجاد می کند
  • البته کیفیت بالا و قیمت مناسب هم از دیگر ویژگی های آن است

لنز زوم یا متغیر

  • طراحی پیچیده و قطعات متحرک زیاد
  • اندازه بزرگتر و وزن بیشتر
  • استفاده بسیار ساده و انعطاف پذیر
  • تهیه این لنز برای عکاسان حرفه ای لازم است

برای خرید لنز پرایم و اطلاع از قیمت لنز زوم و مشخصات آن ها به سایت فروشگاه دوربینو مراجعه کنید.اگر برای خرید نیاز به مشاوره داشتید ابتدا انتظارات خود از لنز مورد نظر را مشخص کنید سپس با کارشناسان ما تماس بگیرید و خرید مطمئن و بی دردسر را تجربه کنید.

با نوشتن تجربیات کار با انواع لنز و سبک های عکاسی به دوستان خود در خرید کمک کنید.منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

سوالات متدوال

  • لنز پرایم چیست ؟

به زبان ساده لنزی با فاصله کانونی ساده و فاقد بزرگنمایی، ابعاد کوچک و سبک با استفاده بسیار آسان.

  • برای عکاسی پرتره چه لنزی مناسب است؟

لنز های پرایم با فاصله کانونی 50 میلی متر، 85 میلی متر و 135 میلی متر

  • قیمت لنز پرایم چقدر است؟

به طور کلی قیمت کمتری نسبت به لنز زوم دارد.قطعات و عدسی های کمتر باعث این کاهش قیمت شده است و یکی از دلایل محبوبیت آن به شمار می رود.

  • لنز زوم در چه شرایطی کاربرد دارد؟

برای عکاسی با سرعت بالا مانند مسابقات ورزشی، مستند و حیاط وحش که برای اینکار به فواصل کانونی متفاوتی نیاز دارید و وقت برای تعویض لنز نیست بهترین گزینه است.

  • تفاوت اصلی و مهم لنز زوم و پرایم در چیست ؟

مهم ترین تفاوت این دو لنز در فاصله کانونی آنهاست.پرایم با فاصله کانونی ثابت و زوم با فاصله کانونی متغیر.

دیدگاهتان را بنویسید